Værdigrundlag

Reflektionsår

Hovedreglen for samværet på skolen er frihed under ansvar. Vi vil inspirere hinanden til samarbejde og ansvarsfølelse.

Ta´et refleksionsår på Høng Efterskole

Vi lægger vægt på at skabe et lærested og et værested, hvor alle, både elever og lærere, lever i et forpligtende fællesskab og inspirerer hinanden til samarbejde og ansvarsfølelse. Vi lægger op til frihed under ansvar, hvilket indebærer, at vi kan stole på hinanden, at vi respekterer hinanden og at vores samvær er præget af en god omgangstone. Hovedreglen for samværet på skolen er frihed under ansvar. For at skabe et godt skoleår for alle, har vi nogle samværsregler, som du bør læse grundigt, så du kan tage stilling til om Høng Efterskole er noget for dig.

Værdigrundlag

Høng Efterskole er en almendannende skole, hvor fysisk aktivitet og praktiske, kreative og musiske fag vægtes i samme grad som de boglige fag.

Vi tror på, det er vigtigt, at vi sammen skaber en dagligdag med faste rammer, og gennem niveaudeling, inspiration og motivation i undervisningen giver den enkelte elev mulighed for den bedste indlæring og personlig succes.

Vi tror på, at gensidig respekt, forventninger og det at stille krav til hinanden er grundlæggende elementer i den personlige udvikling og dannelsen af det hele menneske. Vi ser det som forudsætningen for at kunne tage ansvar, at udvise engagement og forvalte frihed i fællesskabet.

Vedtægter og værdigrundlag

Behandlet på bestyrelsesmødet d. 21. marts 2003
Forelagt på generalforsamlingen d. 21.marts 2003
 

Download bemærkninger til værdigrundlaget HER

Download skolens vedtægter HER

 

 

Regler og husorden

Hjælpsomhed, ærlighed, tillid og tolerance er forudsætningen for at vi får et godt sammenhold!

Regler

  • Mobning, voldelig adfærd, råt sprog samt indtagelse af spiritus, narkotiske stoffer el. lignende er et groft brud på skolens husorden og kan være bortvisningsgrund.
  • Møde til tiden – Det gælder både timer, måltider og fællesarrangementer
  • Passe sine ting – Følge med i undervisningen, lave lektierne/aflevere til tiden
  • Tage aktivt del – Vi forventer at eleven er kommet for at få noget ud af det, og tager aktivt del i arbejdet på klassen
  • Overholde aftaler – Være til at stole på. Vi bygger på tillid
  • En god kammerat – Ingen mobning. Ingen racisme. Vær’ overfor andre, som du ønsker de skal være mod dig.

Husorden

  • Almindelig opførsel
  • Sprog – Tale, som man gerne selv vil tales til.
  • Skolen røgfri. Rygning er ikke tilladt hverken på skolen eller uden udenfor skolen.
  • Mobiltelefoner – Skal være slukket og usynlig ved måltider, al undervisninger, alle fællesarrangementer
  • Frihed under ansvar – Vi forventer at eleven lever op til dette. Ellers går vi ind og “hjælper” den enkelte elev
Kost og rygepolitik

Skolen bestræber sig på altid at anvende levnedsmidler af høj kvalitet. Maden er hjemmelavet og der anvendes friske råvarer. Kosten lever op til  kostrådene  om de “6 om dagen”.

Kost

  • Morgenmad:  Ta’ selv buffet med te, kaffe, mælk, diverse morgenmadsprodukter og skyr, friskbagt grovbrød, rugbrød,  ost, marmelade, frugt
  • Formiddagsforfriskning:  F.eks. en grovbolle, koldskål, frugt, knækbrød eller kiks
  • Middagsmad:   Et varmt måltid  med flere slags  salat. Mulighed for vegetarkost, spec. kost, diæt ved aftale med køkken.
  • Eftermiddagsforfriskning:   F.eks. grovbolle, kage, koldskål, frugt
  • Aftensmad:  Kold  ta’-selv buffet, salatbar og frugt
  • Aftenforfriskning:  F.eks. grovbolle, kage, koldskål, frugt dertil te.

Rygepolitik

Høng efterskole er  RØGFRI som alle andre efterskoler i Danmark.

Alle kommende elever og forældre er orienteret om dette, og bør derfor forholde sig aktivt til evt. rygestop  i god tid inden skolestart.

Forældre og andre gæster er nødt til at bevæge sig  udenfor skolens område, hvis de er nødt til at ryge.

Smiley

Læs kontrolrapporten “Smiley” for Høng Efterskoles fødevarehygiejne på  Fødevarestyrelsens hjemmeside

Forældresamarbejde

For at   det skal blive et rigtig godt år for eleven, er det vigtigt at vi, skolen og forældre samarbejder.  Allerede fra skolestart fordeles husene med elever mellem lærerne. Ca. 38  elever har 4   huslærere. En af disse huslærere er samtidig den enkelte elevs kontaktlærer.

Læreren   holder øje med elevens trivsel både socialt og fagligt. Holder kontakten til hjemmet og er i mange situationer nærmest “reservefar/ mor”.
Store og små problemer forsøges løst evt. i samarbejde med hjemmet.

Vi vil gerne i årets løb se forældrene på skolen, og derfor inviterer vi jævnligt dels til konsultationer med kontaktlæreren, og dels til forskellige andre arrangementer som eksempelvis “efterskole for en dag”, show, elevudstilling eller musikarrangement. Desuden er det selvfølgelig muligt at aftale besøg på skolen fra I derhjemme.